Co musisz wiedzieć o suplementach?

Jakie jest lepsze miejsce, by zdobyć najnowsze informacje naukowe o odżywkach sportowych niż prestiżowe
Międzynarodowe Stowarzyszenie Żywienia w Sporcie?
W istocie, tegoroczne spotkanie było największe i najlepiej zorganizowane ze wszystkich do tej pory. W
niektórych badaniach naukowych widać radykalne przeniesienie akcentu z niezależnych badań nad poszczególnymi
składnikami na rzeczywiste działanie produktu. Czyli - czy produkt sam w sobie wywołuje znaczący efekt? No
cóż, oto porcja naukowych newsów dla ciebie. Popraw zatem krawat pod brodą i przygotuj się na poważną
stymulację płata czołowego. Dowiesz się o przełomowym suplemencie spalającym tłuszcz, kawie i napojach
wpływających na osiągi, nieznanym rosyjskim zielu i znacznie więcej.

Jedno z najbardziej intrygujących badań zostało przeprowadzone przez dr Jaya Hoffmana w College of New
Jersey i nosi tytuł „Efekty termoge-niczne przyjmowania dużych dawek suplementu powodującego utratę wagi".
Testowany suplement to Meltdown firmy VPX, nowatorskie połączenie składników wywołujących utratę wagi i
termogenezę. W podwójnie ślepym badaniu kontrolowanym za pomocą grupy placebo wzięło udział dziesięć osób
- pięciu mężczyzn, pięć kobiet, po 20 lat i 17 procent tkanki tłuszczowej. Przeprowadzono na nich dwie sesje
testowe w randomizowany i podwójnie ślepy sposób. Podczas każdej z sesji badani zgłaszali się do laboratorium
badania osiągów po przynajmniej trzech godzinach od zjedzenia posiłku. Podawano im trzy kapsułki Meltdown
(M) albo trzy kapsułki placebo (P). Następnie przez trzy godziny mierzono tempo przemiany materii. A oto co się
okazało. Analiza obszaru pod krzywą (AUC) wykazała znaczącą (28,9 procent) różnicę w pułapie tlenowym
(V02) po zażyciu Meltdown i placebo podczas trzygodzinnego okresu kontrolnego. Co więcej, zauważono w tym
czasie znaczącą różnicę w wydatkowaniu energii (Meltdown 1,28 ± 0,33 kcal-min-1, placebo 1,00 ± 0,32 kcal-
min-1). Większe (o 92 procent) było też wykorzystanie zmagazynowanego tłuszczu jako energii (Meltdown 1,50 ±
0,38 kcal-min-1, placebo 0,78 ± 0,23 kcal-min-1; p=0,06). Co ciekawe, jeśli przyjrzymy się historycznym danym
na temat kofeiny i efedryny, gdzie zasady przeprowadzania eksperymentów były podobne, to okaże się, że
Meltdown rzeczywiście wywołuje większy efekt termiczny i to o 67procent! A zatem, jeśli waszym celem jest
maksymalna termogeneza i gwałtowne spalanie tłuszczu, to Meltdown wydaje się tym, co zalecają mądre głowy.
Naukowcy z Uniwersytetu w Alabamie przyjrzeli się efektom, jakie przynosi wzbogacony napój kawowy
(produkowany przez firmę Javalution) na osiągi podczas powtarzanych sprintów na krótkim dystansie. Fizycznie
aktywni ochotnicy (zarówno mężczyźni, jak i kobiety) przebiegli sprintem 24 razy dystans 45 metrów po spożyciu
wzbogaconego napoju kawowego lub placebo (kawy bezkofeinowej). Okazało się, że pierwszy z wymienionych
płynów przyczynia się do lepszych rezultatów podczas sprintu! Zgodnie z tym co mówią naukowcy może być to
spowodowane opóźnieniem odczuwanego zmęczenia, co zostało wykazało zmiejszenie odczuwania ciężkości
wysiłku fizycznego (szybsze sprinty przy tv samym poziomie odczuwanego zr czenia). Lub też mówiąc po polska
dla osób, które spożyły napój kawowy sprinty nie były takie ciężkie. Stąd też ich osiągi były lepsze. Pamiętejcie, że
badani nie wiedzieli, który napój dostali.

Grupa jajogłowych z Uniwersy1 tu w Oklahomie zastanawiała się czy przyspieszający spalanie kalorii napój
Celsius ma wpływ na polepszenie składu ciała. W badaniu tym naukowcy przypatrywali się połączonym efektom
jakie miał dziesięciotygodniowy program treningowy na skład ciała i zmiany w sprawności sercowo-oddechowej u
mężczyzn i kobiet prowadzących siedzący tryb życia przy jednoczesnym spożywaniu napoju Celsius. Badani
przyjmowali Celsius lub placebo piętnaście minut przed każdym treningiem. Ponadto w dni nietreningowe pili
odpowiedni napój ad libitum (bez ograniczeń). Zgodnie z wynikami badań rezultaty obydwu grup nie różniły się
znacząco, ale jedynie w grupie przyjmującej Celsius nastąpił zauważalny wzrost suchej masy mięśniowej w
porównaniu do grupy placebo. Założę się, że zaraz Coca-Cola stwierdzi, że jej produkt też poprawia skład ciała.
Center for Applied Health Science w Ohio określiło, jaki wpływ na wywołane ćwiczeniami fizycznymi zmiany w
ilości suchej masy mięśniowej ramion ma spożywanie dużych dawek suplementu zawierającego przede wszystkich
beta-alaninę, arginię, jabł-czan kreatyny i monostearynian glicerolu (MORPH). Test kliniczny przeprowadził dr Tim
Ziegenfuss, jeden z wiodących ekspertów suplementacji sportowej. W randomizowanym, podwójnie ślepym,
krzyżowym i kontrolowanym za pomocą grupy placebo badaniu, ośmiu zdrowych mężczyzn spożywało jedną
porcję MORPH, a kolejnego dnia placebo, popijając to 355 ml wody. Trzydzieści minut po przyjęciu suplementu
badani wykonywali ujednolicony trening zginaczy i prostowników łokcia (sześć serii po 12-15 powtórzeń uginania
przedramion na zmianę z sześcioma seriami po 12-15 powtórzeń wyprostów tricepsów leżąc). I słuchajcie teraz.


Okazało się, że intensywne ćwiczenia siłowe powiększyły suchą masę mięśniową w obydwu przypadkach, ale przy
zastosowaniu MORPH wzrost był zauważalnie większy (MORPH: wzrost o 13,5% z 8,807 ± 824 do 9.999 ±
954 gramów; placebo: wzrost o 7,6% z 9,066 ± 813 do 9,753 ± 860 gramów, P<0,004). Należy oczywiście
wykonać kolejne badania, aby zweryfikować te rezultaty i sprawdzić, czy istnieją długoterminowe efekty
przyjmowania MORPH.

Mniej tłuszczu pod skórą, ale więcej w mięśniach u ludzi nadużywających hormonu wzrostu

Wysoki poziom hormonu wzrostu, czynnika wywołującego akromegalię, jest często związany z guzami mózgu (przysadki mózgowej). Gdy pojawi się w dzieciństwie, objawia się ekstremalnie wysokim wzrostem (gigantyzm). Gdy choroba ta rozpocznie się w dorosłym życiu, kości długie przestają już rosnąć, ale serce, mięśnie i kości dłoni i stóp rosną dalej, a to powoduje zdeformowany wygląd. Choroba ta, jeśli nie jest leczona, prowadzić może do śmierci. Akromegalia pomaga nam lepiej zrozumieć działanie hormonu wzrostu i IGF-1. Ten pierwszy wpływa na zwiększenie ilości IGF-1, związku będącego ważnym czynnikiem wzrostu. Badanie przeprowadzone na uniwersytecie Columbia pokazało, że dorośli ludzie cierpiący na akromegalię mają mniej tłuszczu na powierzchni ciała i w okolicach brzucha, ale za to więcej tkanki tłuszczowej wewnątrz mięśni. Zwiększona ilość tłuszczu wewnątrz-mięśniowego może wynikać z niewystarczającej regulacji poziomu cukru we krwi (insulinooponość). Symptomy podobne do akromegali, takie jak nienormalny rozrost kości, zazwyczaj nie występują u kulturystów zażywających hormon wzrostu. Dodatkowe dostarczanie tego hormonu często powoduje krótkotrwałe problemy z regulacją poziomu cukru we krwi. Te efekty są rzadziej spotykane u osób z dobrą kondycją fizyczną.

Wyciskanie sztangielek w pozycji siedzącej

Opis ćwiczenia: Siedzimy na ławce, tułów wyprostowany, klatka piersiowa wypchnięta do przodu, ręce ze sztangielkami mocno ugięte w stawach łokciowych, sztangielki na wysokości barków. Wyciskanie sztangielek w górę.

UWAGA! Przy ćwiczeniu unikać dodatkowych ruchów tułowiem, ruch rąk w górę płynny.

Mięśnie, które biorą udział w ćwiczeniu bezpośrednio: mięśnie naramienne pośrednio: mięśnie czworoboczne, mięśnie trójgłowe ramion (triceps), mięśnie piersiowe, mięśnie zębate

Mięśnie naramienne

1.    Stoimy, tułów mocno pochylony do przodu, ręce ze sztangielkamł opuszczone w dół. Wznosy ramion bokiem w górę - 4 serie po 15 powtórzeń

2.    Siedzimy na ławce, tułów wyprostowany, ręce ze sztangiełkami opuszczone w dół Unoszenie ramion bokiem w górę - 4 serie po 15 powtórzeń

3.    Stoimy, tułów lekko pochylony do przodu, sztanga w szerokim uchwycie opuszczona w dół. Podciąganie sztangi wzdłuż tułowia maksymalnie w górę - 4 serie po 15 powtórzeń

4.    Siedzimy na ławce, tułów wyprostowany, ręce ze sztangiełkami oparte o górną część klatki piersiowej. Wyciskanie sztangielek w górę - 4 serie po 15 powtórzeń

5.    Siedzimy na ławce, tułów wyprostowany, sztanga oparta na górnej części klatki piersiowej. Wyciskanie sztangi w górę - 4 serie po 15 powtórzeń